Karbon-keramické brzdy jsou kontroverzní téma. Někteří majitelé sportovních aut věří, že jim tyto brzdy vydrží po celou dobu životnosti auta, a druzí je naopak nahrazují konvenčními ocelovými. Důvodem jsou obavy z vysokých nákladů na servis. Kde je pravda a jaký je správný přístup?
Nemáme rádi kompromisy. Proto našim zákazníkům vždy doporučujeme používat jen ty nejlepší dostupné produkty a komponenty. V oblasti brzdových systémů jsou to jednoznačně karbon-keramické brzdy. Tedy v případě, že zákazník kupuje své nové sportovní auto na dvě až tři sezóny nebo není limitován budgetem. V tomto krátkém blogu si vysvětlíme nejen výhody a nevýhody karbon-keramických brzd, ale také zásady správného používání a servisu.
Karbon-keramické brzdy se proslavily jako high-end produkt s perfektní tepelnou odolností, maximálním výkonem a současně minimální hmotností. Tento speciální materiál se získává složitým výrobním postupem pomocí několikatunového lisování a pečení v teplotách okolo 1700 stupňů celsia. Poprvé se karbon-keramické kotouče objevily v 70. letech u brzdových systémů pro letectví a kosmonautiku a od 80. let ve světě motorsportu. Od roku 2000 se karbon-keramika používá také pro výrobu brzdových systémů sportovních aut.
Na rozdíl od konvenčních ocelových brzd netrpí karbon-keramické brzdy na rozmazávání a napékání brzdového obložení na povrch kotouče!
V této oblasti je největším průkopníkem renomovaný italský výrobce Brembo, který od roku 2002 dodává kompozitní brzdové kotouče Enzu Ferrarimu. Od června 2009 Brembo vytvořil společný podnik typu joint venture s SGL Carbon pod názvem Brembo SGL Carbon Ceramic Brakes, jehož cílem je vyvíjet brzdové systémy z karbon-keramického materiálu pro prvovýrobu osobních a užitkových vozidel. V současné době je Brembo SGL Carbon Ceramic Brakes předním výrobcem karbon-keramických kotoučů, kterými vybavují své nejexkluzivnější modely nejprestižnější výrobci, jakými jsou Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Aston Martin, Corvette, Nissan, Lexus, Pagani, McLaren, Volkswagen, Porsche, Audi, Bentley, Lamborghini, Bugatti a AMG.
Nejrozšířenějšími a v naší dílně nejčastěji servisovanými karbon-keramickými brzdami jsou aplikace na sportovních modelech Porsche a BMW M. Konkrétně automobilka Porsche používá brzdy z keramického kompozitu (PCCB) už od roku 2000. Poprvé se objevily na modelu 996 Turbo. Dnes jsou dostupné prakticky v celé modelové řadě. Porsche bylo první automobilkou, která použila brzdové kotouče z keramického kompozitu s evolventními chladicími kanálky. Obecně jsou brzdy Porsche referencí ve světě sportovních a závodních aut. To také díky brilantně vyřešenému chlazení pomocí masivního přívodu čerstvého vzduchu.
Plusy
Největším rozdílem v porovnání s konvenčními ocelovými brzdovými kotouči je nízká hmotnost. Karbon-keramické brzdové kotouče jsou často i o polovinu lehčí než ocelové. To má pozitivní vliv při akceleraci, brždění, zatáčení i tlumení nerovností. Jednoduše řečeno, auto rychleji zabrzdí a snadněji se rozjede, protože odstředivá síla rotujících komponent je výrazně nižší. Zároveň nižší neodpružená hmotnost znamená snadnější a jemnější práci tlumičů na nerovnostech. Auto je tedy pohodlnější a dosahuje lepší mechanické přilnavosti. Lehkost karbon-keramických kotoučů doslova ucítíte i ve volantu. Auto s mini snadněji zatáčí a mění směr.
Dalším bonusem je extrémní tepelná odolnost. Na rozdíl od konvenčních ocelových brzd netrpí karbon-keramické brzdy na rozmazávání a napékání brzdového obložení na povrch kotouče. Tím se nejen eliminuje nepříjemný hluk, ale také vibrace brzdového systému při nadměrném tepelném namáhání. V extrémních podmínkách také nedochází k takzvanému vadnutí způsobenému přehřátím komponent. Karbon-keramické brzdy tedy fungují téměř pořád, aniž by to mělo vliv na jejich brzdný účinek. S tím jsou však spojené i nevýhody, ke kterým se za okamžik vrátíme.
Moderní karbon-keramické brzdy fungují brilantně prakticky v celém teplotním rozsahu!
V neposlední řadě jsou karbon-keramické brzdy oblíbené pro excelentní výkon na silnici i závodním okruhu. Nejde jen o samotnou schopnost zpomalit auto, ale také o průběh brzdného účinku. Ten je v provozní teplotě neustále stejný i při extrémním zatížení. Přesně tedy víte, jak vaše auto zastaví a kolik proto budete potřebovat tlaku v brzdovém pedálu. Brzdný výkon a konzistentnost a předvídatelnost účinku je obrovským plusem hlavně při ostrém okruhovém tempu, kdy rozhodují drobnosti pro získání nejlepšího času na kolo, ale také bezpečnosti!
Mínusy
Začneme tím nejzásadnějším, a tím je cena. Karbon-keramické brzdy nejsou při konfiguraci auta až tak velkou finanční zátěží v porovnání s výslednou cenou auta. Rozhodněji je tedy doporučujeme, a to hlavně pokud si chcete auto nechat jen kratší dobu nebo pro vás budget nehraje roli. Nákladnější, než samotná příplatková položka v konfigurátoru, je cena za výměnu náhradních brzdových karbon-keramických kotoučů po jejich opotřebení nebo poškození.
Obecně nelze určit, kolik tisíc kilometrů vám brzdy na vašem autě vydrží. Záleží na stylu jízdy, použití auta a také typu auta. Obecně ale lze říci, že karbon-keramické kotouče vydrží při využití potenciálu auta několik desítek tisíc kilometrů. V průměru tedy 50–80 tisíc kilometrů. Tedy zhruba pět sad brzdového obložení v případě, že jezdíte sportovně po veřejných silnicích a 3–5krát za rok vyrazíte na závodní okruh. Pokud ale máte svoje Porsche 992 GT3 Touring skutečně jen na kafíčka, vydrží vám karbon-keramické kotouče skutečně velmi dlouho a pravděpodobně je nikdy ani měnit nebude. Nepodléhají totiž korozi podobně jako ocelové a jejich životnost i odolnost je mimořádná.



Pokud si tedy své auto kupujete na dvě léta, určitě budete měnit jen brzdové obložení, které je v podstatě stejně nákladné jako v případě konvenčních ocelových brzd. OEM komponenty jdou navíc nahradit druhovýrobou například od značek Pagid nebo Endless, které jsou ještě o několik procent dostupnější a často i vhodnější pro okruhové použití.
Často se ve spojení s karbon-keramickými brzdami mluví o jejich slabším užitku pod hranicí provozní teploty, pomalém nástupu nebo špatném citu v brzdovém pedálu. Ano, u některých starších aut tomu tak může být. Moderní systémy rozhodně žádné zmíněné neduhy nemají! Jediným drobným nedostatkem je pomalý nástup při jízdě na dálnici v deštivém počasí. Přestože většina moderních aut je vybavena funkcí sušení brzdného systému pomocí jemného a nepostřehnutelného přibrzďování, je první nástup opravdu mdlý než se kotouč a obložení řádně vysuší. Je to zkrátka jeho vlastnost a je nutné si na to zvyknout. Rozhodně však nejde o nic nebezpečného ani vysloveně nepříjemného.
Používání
Život s karbon-keramickými brzdami v běžném provozu se u moderních aut nijak neliší od konvenčních ocelových brzd. Jediným drobným rozdílem může být občasné pískání hlavně při dobržďování na křižovatce nebo těsně před zastavením auta. Nevěstí to nic špatného a jde o standardní vlastnost. Jak už jsme si řekli, není ani příliš nutné řešit provozní teploty. Moderní karbon-keramické brzdy fungují brilantně prakticky v celém teplotním rozsahu.
Situace se ale mění, pokud začnete využívat potenciál auta, nebo si vyrazíte zajezdit na závodní okruh. Tím, že karbon-keramické brzdy nevarují řidiče o jejich přílišném namáhání nebo přehřátí, je relativně snadné je zničit. Respektive je snadné spálit brzdové obložení, které se v extrémních teplotách velmi rychle opotřebuje a může zničit povrch jinak téměř nezničitelného karbon-keramického kotouče.
Rozhodně u karbon-keramických brzd zapomeňte na sjíždění obložení na doraz!
Ten je sice extrémně tvrdý, ale zároveň křehký. Protože je za jízdy těžké odhadnout příliš vysokou teplotu karbon-keramických brzd, které na rozdíl od ocelových nevadnou, je nutné sledovat teploty brzdy pomocí infotainmentu nebo bezkontaktního infračerveného teploměru při zastávce v boxech. Dostatečným indikátorem je teplota pneumatik, kterou na displeji ukazuje většina současných sportovních aut. Pro samotné silniční pneumatiky, a i pochopitelně brzdovou soustavu, není dobré pohybovat se nad hranicí 80 stupňů celsia.
Podobně jako pro konvenční ocelové brzdy platí i pro karbon-keramické proces zahřívání a chlazení, tedy postupné přehřátí brzdového systému před jeho plným využitím a následné dochlazení před finálním zastavením v boxech nebo tankováním. To platí jak pro dynamickou jízdu na silnici, tak závodním okruhu. Přestože jsou karbon-keramické brzdy extrémně odolné, tak rychlé změny teplot nesvědčí žádnému materiálu.
Servis
Správný servis je klíčový pro všechny typy brzdových systémů a karbon-keramické brzdy nejsou výjimkou. Naštěstí netrpí nanášením brzdového obložení na povrch kotouče jako většina sportovních nebo závodních ocelových brzd, ale přesto je extrémně důležité jejich čištění po každém okruhovém ježdění. Ideálně vyfoukáním brzdových třmenů a větracích otvorů karbon-keramických kotoučů od brzdového prachu. Ideálně v servisu nebo doma v garáži se sundanými koly. Samozřejmě, pokud nemáte takovou možnost hned po ježdění, tak je dobré alespoň stlačeným vzduchem vyfoukat místa, kam se dostane skrz paprsky kol.
Důležitou prevencí jsou včasné výměny brzdového obložení. Rozhodně u karbon-keramických brzd zapomeňte na sjíždění obložení na doraz. Doporučujeme měnit hned pod hranicí 50 % opotřebovaného materiálu brzdového obložení. Je to z důvodu tepelných vlastností opotřebovaného materiálu a jeho výrazně rychlejšího úbytku, jehož důsledkem může dojít k poškození povrchu kotouče.
Pro většinu aplikací i na závodním okruhu vám bude stačit OEM brzdové obložení, které většinou dodává německý výrobce Pagid. Od stejného výrobce jsou k dostání také výkonnější nebo vysloveně závodní směsi. Ty používá například i Manthey a jsou tedy homologované pro silniční provoz ve sportovních modelech Porsche. Jejich použitím navíc nepřijdete ani o tovární záruku. Kvalitní alternativou jsou také produkty japonského výrobce Endless, které rovněž pravidelně aplikujeme pro auta často jezdící trackdays.
Pokud máte jakékoliv dotazy na téma karbon-keramické brzdy, neváhejte nás kontaktovat!