GR Yaris není žádná leštěnka. Je to auto na rozbité lesní okresky. Zkrátka auto, které dostává pořádně do těla. V létě na asfaltu nebo šotolině a v zimě na sněhu. Náročnému nasazení by proto měly odpovídat smysluplné úpravy a také pravidelný servis.
První generace Toyoty GR Yaris je doslova bestseller. U nás v Česku se jich dokonce prodalo na počet obyvatel nejvíce na světě. Jestli je to pravda, nevíme, ale bezesporu patří tento kompaktní hothatch k nejčastějším návštěvníkům našeho servisu. Většina našich zákazníků dokonale pochopila zaměření tohoto modelu a nejezdí s ním primárně na trackdays, ale na odlehlé lesní okresky. Jediný smysluplný okruh pro GR Yaris v Česku je Sosnová u České Lípy. Tomuto zaměření proto odpovídají i naše doporučení pro mechanické a softwarové úpravy včetně rozsahu pravidelného servisu.
Ano, GR Yaris lze upravit pro trackdays a okruhové ježdění. Několik takových aut v naší dílně také vzniklo, včetně našeho tréninkového auta pro deštivé dny na Nordschleife. K nejčastějším úpravám pro použití na velkých závodních okruzích patří hardware podvozku a změna ergonomie sedadla řidiče.
ZÁKLAD PRO JÍZDU NA ZÁVODNÍM OKRUHU!
Z podvozkových komponentů doporučujeme sadu tlumičů a pružin KW V4 Clubsport, popřípadě z naší zkušenosti méně schopný, ale stále poměrně kvalitní Öhlins Road & Track. Dalším krokem jsou tužší stabilizátory. Tady ale doporučujeme být ostražití, protože může docházet k odlehčování zadního vnitřního kola a tím k zásadní ztrátě trakce. GR Yaris je totiž vybaven na přední i zadní nápravě diferenciálem Torsen, který se při odlehčení jednoho z kol rozpojí a odlehčené kolo se tedy začne protáčet a zatížení příliš nezrychluje.
Další přínosnou úpravou jsou skořepinová sedadla. Pozice standardních sedadel není příliš ergonomická a samotná sedadla nenabízejí dostatečnou oporu těla. Výměna sedadel je relativně dostupná a snadná. Dalším prvkem mohou být vícebodové bezpečnostní pásy nebo pro okruhové použití velmi ergonomické zkrácené řazení CAE Ultra Shifter, které je v těsné blízkosti volantu.



Výhodu GR Yarise je kvalitní a odolná brzdová soustava. Pro okruhové použití tedy stačí OEM řešení nebo maximálně lepší sportovní či závodní brzdové obložení a odolnější brzdová kapalina. Naopak slabinou je chlazení celého pohonného ústrojí. Po několika dynamických kolech bude vysoká teplota motorového oleje, mezinápravové spojky a také manuální převodovky. Vysoké teploty motorového oleje se dají snadno řešit přídavným chladičem oleje, ale u mezinápravové spojky a převodovky je to složitější. Poměrně velký vliv na teploty mezinápravové spojky má zvolený jízdní režim pohonu všech kol. Neřeší však skutečný problém. Řešením nejsou ani různé náfuky pro přívod vzduchu, které mimochodem nabízí přímo Toyota i pro samotnou převodovku. Přínos je však minimální nebo téměř žádný. Převodovku lze také v extrémních případech vybavit dodatečným chladičem, ale pro mezinápravovou spojku jsme prozatím nenašli žádné efektivní řešení. Aktuálně tedy nezbývá, než se při okruhovém ježdění smířit s vysokými teplotami a občasným odpojením pohonu 4×4.
OKRESKOVÁ ZÁBAVA A OFFROAD!
S mnohem emotivnější jízdou na lesních okreskách jakéhokoliv povrchu máme více zkušeností a dokážeme nabídnout celou řadu efektivních řešení. Z našeho seznamu úprav si tak může vybrat úplně každý řidič a přizpůsobit tak auto přesně svému jízdnímu stylu. Pokud vyžadujete hotová řešení, nabízíme dvojici otestovaných a komplexních balíčků SNOW/GRAVEL nebo TARMAC SPEC. Nicméně pro rychlý přehled jsme sestavili seznam základních mechanických úprav pro okreskové a offroad ježdění.
MOTOR
– karbonové sání
– OPF delete kit
– chladič motorového oleje
PŘEVODOVKA
– CAE Ultra Shifter
– dodatečný přívod čerstvého vzduchu pro lepší chlazení
POHON VŠECH KOL
– přední a zadní lamelový diferenciál
– GRMN řídící jednotka pohonu všech kol
PODVOZEK (ochrana)
– zakázkové tlumiče SNOW/GRAVEL nebo TARMAC
– nastavitelné stabilizátory
– ochranná ližina a zástěrky
– odolnější ramena a unibal uložení
– výztuhy pro zpevnění podvozku a karoserie
BRZDY
– závodní brzdové obložení
– tepelná ochrana brzdových třmenů
– závodní obložení ruční brzdy
– hydraulická ruční brzda
– odolnější brzdové hadice
– redukce předních třmenů pro použití s 15” koly
INTERIÉR
– závodní bezpečnostní pásy
– závodní volant
– odsazení/nába OEM volantu
– kompletní odlehčení interiéru
– bezpečnostní rám s FIA homologací a zápisem do TP
OSVĚTLENÍ
– závodní LED osvětlení v několika specifikacích
– případné LED osvětlení homologované pro silniční provoz
PRAVIDELNÝ SERVIS
Při zajíždění nového vozu je opotřebení při „sedání“ materiálů nejmarkantnější. Proto zmíněný vstupní servis doporučujeme okamžitě po záběhu. Další pravidelný servis závisí na stylu používání auta. Nehledejte v tom ale žádné složitosti. Pro zjednodušení můžete vycházet z našeho stručného přehledu doporučených intervalů. Ve většině případů na naše doporučení kontrolujeme seřízení geometrie podvozku.
SPORTOVNÍ JÍZDA NA VEŘEJNÝCH SILNICÍCH
Motorový olej 5000 km nebo jednou ročně
Olej diferenciál 15 000 km
Olej rozvodovka 15 000 km
Olej převodovka 10 000 km
Brzdová kapalina 10 000 km nebo jednou ročně
Sportovní vzduchový filtr 10 000 km
OEM vzduchových filtr 15 000 km
Geometrie podvozku 15 000 km
OKRUHOVÉ POUŽITÍ A TRACKDAYS
Motorový olej maximálně 2000 km nebo ideálně po každém ježdění
Olej diferenciál 5000 km
Olej rozvodovka 5000 km
Olej převodovka 5000 km
Brzdová kapalina maximálně 2000 km nebo ideálně po každém ježdění
Sportovní vzduchový filtr 5000 km
OEM vzduchový filtr 5000 km
Geometrie podvozku maximálně 5000 km nebo podle potřeby častěji
Aktuálně máme v nabídce několik řešení pro různé aplikace, od jednoduchých úprav až po kompletní přestavby pro použití na závodním okruhu, asfaltových, šotolinových nebo sněhových tratích. Pokud máte jakékoliv dotazy na téma Toyota GR Yaris, neváhejte nás kontaktovat!