Koncernová převodovka DSG řadí rychle, plynule a zvládá přenášet točivý moment s minimálními ztrátami. Je zároveň oblíbeným tématem „odborníků“, kteří vyzdvihují nadměrné náklady na údržbu a opravy. Ano, náklady na údržbu a případnou opravu se mohou vyšplhat vysoko, ale pravděpodobnost není tak vysoká, jak se často povídá.
První dvouspojkovou převodovku DSG (Direct Shift Gear) poprvé zkonstruovalo Porsche v 80. letech pro své závodní speciály. Koncern Volkswagen tuto pokrokovou technologii nabídl běžným produkčním autům začátkem nového tisíciletí. Konstrukčně se jedná o zcela odlišné řešení, než jaké používají běžné automatické převodovky s klasickým hydroměničem točivého momentu. Ty jsou obecně plynulejší, dokáží přenést vyšší točivý moment, ale jsou často pomalejší než dvouspojkové převodovky.
Suché nebo mokré spojky
V principu si lze dvouspojkovou převodovku DSG představit jako dvě převodovky vedle sebe, přičemž každá z nich má svou vlastní spojku. Na jedné převodovce se nachází liché převodové stupně (R, 1, 3, 5, 7) a na druhé sudé (2, 4, 6). Samotné řazení jednotlivých rychlostních stupňů i ovládání spojek zajišťuje řídící jednotka převodovky neustále komunikující se zbytkem elektroniky auta. V samotné skříni převodovky se nachází převodový olej zajišťující chlazení a mazání. V olejové lázni se také mohou, ale nemusí (záleží na variantě DSG), nacházet i obě spojky.
Nejběžnějšími variantami DSG převodovek jsou sedmirychlostní DQ 200 a šestirychlostní DQ 250. Kromě rozdílného počtu stupňů a schopnosti přenosu maximálního točivého momentu se liší především spojkami.
Zatímco DQ 250 určená pro silnější motory má spojky v olejové lázni, DQ 200 pro slabší motory má spojky suché. Olejová lázeň u mokrých spojek zajišťuje jejich chlazení, ale také snižuje jejich tření a umožňuje tak jejich delší prokluz. Výsledkem je tedy potenciálně delší životnost spojek i celé převodovky.
Mokré spojky v DQ 250 sice vydrží řádově více, ale jejich opravná sada je o něco dražší!
Při jízdě na dálnici rozdíl mezi suchou a mokrou spojkou nepoznáte, ve městě při parkování či popojíždění v koloně však ano. Mokré spojky se rozjíždějí krásně plynule, zatímco suché spojky mohou pocukávat – elektronika totiž nemůže dovolit tak dlouhý prokluz spojek, aby nedocházelo k jejich nadměrnému zahřátí a opotřebení.

Převodovku DQ 250 s mokrými spojkami používanou například u sportovních modelů VW Golf R nebo Audi S3 lze navíc vybavit přídavným chladičem oleje pro ještě efektivnější chlazení při dynamické jízdě.
Pro změnu další nevýhodou převodovky DQ 200 se suchými spojkami je větší náchylnost ke korozi. To hlavně při pravidelném parkování ve vlhkém prostředí. Opravná sada pro tento typ převodovky vychází na zhruba 15 tisíc korun a není výjimkou, že si o ni auto řekne při nájezdu okolo 100 tisíc kilometrů. Mokré spojky v DQ 250 sice vydrží řádově více, ale jejich opravná sada je o něco dražší. Většinou se pohybuje okolo 20 tisíc korun.
Prokluz DSG převodovky
S nulovým prokluzem by žádná dvouspojková převodovka nefungovala. Všude, kde je třecí spojka, je logicky alespoň minimální prokluz běžný. Takové spojky má i DSG převodovka a jsou tam dvě, které přepínají mezi sudou a lichou hřídelí, tedy velmi rychle. Při rozjezdu je prokluz nutný, ale nikoliv takový, při kterém se zvednou otáčky a pak naráz klesnou. To je samozřejmě špatně a značí to špatnou kondici spojek.

Pokud jedete ustálenou rychlostí a převodovka má zařazený například třetí rychlostní stupeň a náhle sešlápnete pedál plynu, nesmí otáčky vyletět nahoru. Auto musí okamžitě bez jakéhokoliv prokluzu akcelerovat. Pokud se při akceleraci projeví jakýkoliv výkyv otáček motoru nebo znatelný prokluz, je to opět známka špatného stavu spojek.
OBD diagnostika nic nespraví
S nulovým prokluzem by žádná dvouspojková převodovka nefungovala. Všude, kde je třecí spojka, je logicky alespoň minimální prokluz běžný. Takové spojky má i DSG převodovka a jsou tam dvě, které přepínají mezi sudou a lichou hřídelí, tedy velmi rychle. Při rozjezdu je prokluz nutný, ale nikoliv takový, při kterém se zvednou otáčky a pak naráz klesnou. To je samozřejmě špatně a značí to špatnou kondici spojek.
Správný servis DSG prodlouží životnost
Prevencí drahých oprav nebo výměn klíčových komponent DSG převodovky jsou včasné výměny olejů. Převodovka DSG používá dva druhy oleje – jeden pro mechatroniku (ovládání převodovky) a druhý pro samotnou převodovku (hřídele, ozubená kola a objímky synchronizace). Ačkoliv výrobce uvádí, že jsou náplně trvanlivé, nebo dokonce doživotní, určitě doporučujeme výměny v závislosti na používání auta.

Obecně se dá říct, že při běžném používání auta doporučujeme výměny každých 30 tisíc kilometrů a při sportovním používání nebo jízdě na závodním okruhu ještě výrazně častěji. Touto jednoduchou a dostupnou prevencí snížíte opotřebení spojek, případně kompilace s nákladnou dopravou mechatroniky a dalších klíčových komponent převodovky DSG.
Pokud máte jakékoliv dotazy nebo nejasnosti na téma DSG převodovek, neváhejte nás kontaktovat!