Kvalitní a pravidelný servis je základ pro dokonalou funkčnost i životnost každého sportovního auta. Pro druhou generaci Subaru BRZ a Toyotu GR86 to platí dvojnásob! Na našich demo autech jsme otestovali nejvíce namáhané komponenty. Sestavili jsme také upgrade balíčky pro silniční i okruhové použití. Pojďme se podívat na naše nejdůležitější poznatky!
První krok, který pro zadokolky Subaru BRZ a Toyota GR86 doporučujeme udělat, je záběhový servis. Co to znamená? Po ujetí prvních cca 1500 kilometrů, které výrobce doporučuje najet v klidném režimu bez dlouhodobé zátěže a nadměrného vytáčení motoru (návod najdete v servisní knize vozu), následuje výměna provozních kapalin a celková kontrola techniky v našem servisu. Vždy při tomto vstupním servisu měníme motorový olej, OEM olejový filtr, OEM výpustní šroub včetně nového O kroužku (na přání výpustní šroub Cusco s magnetem vázajícím kovové prvky v olejové náplni), náplň diferenciálu opět včetně výpustního šroubu a O kroužku. Kontrola vozu obsahuje revizi podvozkových komponent, brzdového systému a případného úniku kapalin pohonného ústrojí. Ve většině případů na naše doporučení kontrolujeme seřízení geometrie podvozku.
Pravidelný servis Subaru BRZ a Toyota GR86
Při zajíždění nového vozu je opotřebení při „sedání“ materiálů nejmarkantnější. Proto zmíněný vstupní servis doporučujeme okamžitě po záběhu. Další pravidelný servis závisí na stylu používání auta. Nehledejte v tom ale žádné složitosti. Pro zjednodušení můžete vycházet z našeho stručného přehledu doporučených intervalů.
Sportovní jízda na veřejných silnicích
- Motorový olej 5000 km nebo jednou ročně
- Brzdová kapalina 10 000 km nebo jednou ročně
- Sportovní vzduchový filtr 10 000 km
- OEM vzduchových filtr 15 000 km
- Olej diferenciál 15 000 km
- Geometrie podvozku 15 000 km
- Olej převodovka 20 000 km
Okruhové použití a trackdays
- Motorový olej maximálně 2000 km nebo ideálně po každém ježdění
- Brzdová kapalina maximálně 2000 km nebo ideálně po každém ježdění
- Sportovní vzduchový filtr 5000 km
- OEM vzduchový filtr 5000 km
- Olej diferenciál 5000 km
- Geometrie podvozku maximálně 5000 km nebo podle potřeby častěji
- Olej převodovka 10 000 km
Věc, kterou rozhodně nepodceňujte, jsou pravidelné výměny provozních kapalin. Motor boxer o objemu 2,4 litru použitý v druhé generaci BRZ a GR86 lépe odolává nadměrnému zatížení než předchozí dvoulitrový agregát. Už se nemusíte bát, že po dvou rychlých kolech na závodním okruhu vystoupá teplota motorového oleje nad 130 stupňů. Přesto rozhodně doporučujeme výměnu náplně ideálně po každé celodenní návštěvě závodního okruhu. Rozhodně svému motoru neprospějete, když budete jezdit celou sezónu na jednu náplň a najedete s autem více než 5 tisíc okruhových kilometrů. Každý, i sebelepší motorový olej po zátěži ve vysokých teplotách postupně ztrácí své schopnosti. Zkrátka jen zbytečně půjdete naproti technické závadě již tak poměrně náchylného motoru, který při okruhovém jezdění trpí na ztrátu tlaku z důvodu odlévání náplně. Ta se dá řešit několika způsoby, ale to nemění nic na doporučení preventivních výměn náplně.
Investice do výměny je skutečně zanedbatelná a rozhodně prodloužíte životnost převodovky i plynulost a rychlost jejího chodu!
To samé, jen s menším intervalem, platí pro výměnu náplně samosvorného diferenciálu. Standardně montovaný šnekový Torsen není na provoz ve vysokých teplotách a mechanické opotřebení tak citlivý. Pokud ale vyměníte vložku diferenciálu za lamelovou, která mimochodem výrazně zlepší chování vozu, je nutná pravidelnější péče i výměny náplně.
Nejméně často vyžaduje výměnu náplně manuální nebo automatická převodovka. Rozhodně tyto výměny ale nepodceňujte. Investice do výměny je skutečně zanedbatelná a rozhodně prodloužíte životnost převodovky i plynulost a rychlost jejího chodu.
Subaru a Toyota používá velmi kvalitní brzdové komponenty. Minimálně pro silniční sportovní použití jsou dostatečně dimenzované a bez problému zvládnou i několik kol na závodním okruhu. Pozorně ale sledujte opotřebení brzdového obložení. Hlavně při okruhovém použití poměrně rychle ubývá a v poslední třetině životnosti doslova mizí před očima, snadno se tedy může stát, že rychle mizejícími deskami poničíte i brzdové kotouče. Překvapivě se dříve opotřebuje brzdové obložení zadní nápravy. Nezaměřujte se tedy jen na sledování předních, ale i zadních brzd!
Úpravy pro silniční použití Subaru BRZ a Toyota GR86
Toyobaru je sice jedním z nejdostupnějších sportovně laděných aut na českém trhu, ale naštěstí se při vývoji příliš nešetřilo a dokonce některé použité materiály i komponenty často překvapí svojí kvalitou. Skvělým příkladem je například výše zmíněný brzdový systém. Při správném zajetí a použití vydrží brzdové obložení i kotouče skutečně ostré zacházení. Jediným drobným, ale zároveň zásadním nedostatkem je nejasná odezva brzdového pedálu a feeling při brzdění. Ten je zapříčiněn hodně pomalým nástupem brzdného účinku, který umocňuje pocit „gumového“ pedálu.
Řešení je velmi snadné a zároveň cenově dostupné. Lepší odezvu brzdového pedálu a rychlejší nástup brzdného účinku efektivně vyřeší performance nebo závodní brzdové obložení. Sada kompletu předních i zadních brzdových destiček se pohybuje od osmi do dvaceti tisíc korun v závislosti na zvolené směsi. Další ne však tak výraznou změnou je brzdové vedení s opletenými hadicemi. Nejčastěji používáme produkty britského výrobce Hel.



Další modifikace, jejichž efekt okamžitě poznáte, jsou sportovní tlumiče, pružiny, stabilizátory, tužší uložení podvozkových komponent a pochopitelně geometrie podvozku. Pokud chcete udržet budget na rozumné úrovni, určitě se vyplatí začít výměnou sady tlumičů a pružin od jednoho z renomovaných výrobců, jako je KW Automotive, Bilstein nebo Öhlins. Proč? Výměnou stabilizátorů za tužší se na veřejných a často nekvalitních silnicích připravíte o potřebnou míru mechanického gripu a kompletní výměna uložení podvozku v odpovídající kvalitě stojí podobné peníze jako kit sportovcích tlumičů a pružin. To za nás u nového nebo zánovního auta pro silniční použití není vysloveně nutností!
Další smysluplný a relativně dostupný upgrade je výměna samosvorného diferenciálu Torsen za schopnější, a hlavně nastavitelný lamelový diferenciál!
Další smysluplný a relativně dostupný upgrade je výměna samosvorného diferenciálu Torsen za schopnější, a hlavně nastavitelný lamelový diferenciál. Nejčastěji používáme produkty Cusco s nastavením míry svornosti při akceleraci i deceleraci. Trakce na kluzkém a nekvalitním povrchu je dramaticky lepší, stejně jako ovladatelnost vozu při jízdě na limitu přilnavosti.
Kdo není spokojen s pozicí za volantem, pro toho máme řešení v podobě prodloužené náby volantu a skořepinových sedadel s možností zápisu do technického průkazu. Variant a rozměrů sedadel je na výběr skutečně mnoho, lišících se kvalitou, od níž se odvíjí výsledná cena.
Trackdays a závodní použití Subaru BRZ a Toyoty GR86
Při úpravách pro okruhové použití máte mnohem volnější ruce. Není nutné řešit kompromisy v naladění auta, legislativu, homologaci pro silniční provoz a spoustu dalších omezujících záležitostí. Proto rovnou doporučujeme sáhnout po hotových řešeních, jako jsou okruhové tlumiče KW Automotive, brzdové kity AP Racing, menší lehká kola s přilnavými pneumatikami, závodní sedadla s šestibodovými pásy a v neposlední řadě bezpečnostní rám. K dalším funkčním a emoce posilujícím prvkům patří mechanické úpravy pohonného ústrojí, jako jsou kity sání vzduchu či výfukového potrubí, a zapomínat nesmíme ani na odlehčené díly interiéru a karoserie. Zkrátka okruhovým úpravám se meze nekladou. Celý balíček úprav však musí mít, jak se říká, hlavu a patu. Proto si před každou komplexní úpravou se zákazníkem ujasníme jeho sny a cíle!