Nejnovější sportovní BMW patří skutečně k tomu nejlepšímu v dané cenové kategorii. V naší dílně ale dokážeme tato skvělá auta ještě vylepšit. Během úprav nezapomínáme ani na edukaci majitelů a kvalitní servis.
Aktuální generace Gx emkových BMW postupně vytlačuje dosluhující Fx. Čím dál častěji se na trackdays i v naší dílně setkáváme hlavně s M4 G82 a M2 G87, která je po nedávné modernizaci skutečně povedeným sportovním kupé, jak můžete vidět v našem testu na YouTube. K úplnému vrcholu ovšem patří námi oblíbená G82 M4 CS! Všechna tato špičková auta je možné technicky i řidičsky ještě posunout. To hlavně pokud s nimi zamýšlíte vyrazit na závodní okruh. Tomu mimo jiné musí odpovídat i pravidelný servis a údržba.
PODVOZEK
U BMW M aut vždy začínáme úpravami podvozku. Ne proto, že by ve standardním nastavení jezdila M2, M3 nebo M4 špatně. Jejich nastavení je pochopitelně primárně pro daily použití a občasné dynamické svezení jak na silnici, tak závodním okruhu. Nejsou to jednoduše tak radikálně nastavená auta, jako například Porsche GT3 RS.
Jak při úpravách podvozků BMW M postupujeme? Vždy je pro nás důležité vědět, jak s autem bude zákazník jezdit, kde s ním bude jezdit a jaký je jeho řidičský skill. Základní a oblíbenou úpravou je změna geometrie podvozku. Liší se nastavení pro silniční a okruhové použití, podobně jako pro drift nebo maximální grip.
S úpravami podvozku souvisí mimo jiné lehká a co možná nejmenší kola a výkonné pneumatiky!
Dalším a stále velmi odstupným a efektivním krokem je kombinace snížených pružin a předního horního uložení s možností nastavení negativního odklonu kol. Hlavně pro trackdays použití je to velmi efektivní řešení poměru cena/výkon. Například standardním M2 G87 s tímto základním setupem podvozku dokáže zajet na závodním okruhu v Mostě časy na kolo snadno pod 1:48. Největším bonusem je však pocit větší stability a jistoty. Pružiny používáme nejraději originální z programu BMW M Performance, které jsou vyvinuté ve spolupráci s KW Automotive.
Od stejného výrobce používáme i kompletní podvozkové kity obsahující nastavení tlumiče, pružiny a ramena zadní nápravy. Velmi oblíbenou variantou je model V4 Clubsport. Tyto podvozkové systémy jdou volitelně doplnit o unibal uložení podvozkových komponentů, závodní ramena a spoustu dalších efektivních řešení vhodných primárně pro okruhové použití.
S úpravami podvozku souvisí mimo jiné lehká a co možná nejmenší kola a výkonné pneumatiky. Tady je možností skutečně mnoho a záleží jen na vkusu a budgetu konkrétního zákazníka. U nás jsme si oblíbili hlavně produkty italského výrobce OZ Racing a velmi dobrou volbou jsou i základní 18” kovaná kola přímo od BMW, která jsou ideální v kombinaci se standardními ocelovými brzdami.
BRZDY
Brzdový systém je dalším velmi častým upgradem. Pro silniční svezení dostačují standardní brzdové komponenty opět z programu BMW M Performance, pokud jsou správně používané a zajeté. Jak správně brzdy používat rádi našim zákazníkům sdělíme nebo se sami mohou podívat na technické tipy a rady na našem YouTube kanále.



Základní balíček pro vylepšení brzdového systému obnáší kvalitnější závodní komponenty, jako jsou brzdové desky, brzdové kotouče a volitelně brzdová kapalina s vyšším bodem varu. Máme již testováno několik funkčních kombinací pro konkrétní aplikace. Rozumným doplňkem pro okruhové použití je také dodatečné chlazení hlavně brzd přední nápravy. Nejen zvyšuje odolnost brzdového systému, ale také životnost komponent včetně prachovek brzdových třmenů, které jsou pochopitelně v případě potřeby repasovat.
V případě karbon-keramických kotoučů stačí upgrade za výkonnější brzdové obložení. Nejčastěji používáme produkty Pagid a Endless. Na přání instalujeme i dodatečné chlazení, ale doporučujeme jej pro silniční použití v kombinaci s karbon-keramickými kotouči.
ERGONOMIE A BEZPEČNOST
BMW M v generaci Gx přišlo s velmi povedenými volitelnými sedadly z karbonové skořepiny. Jsou lehké a použitelné pro denní ježdění a dynamické svezení na závodním okruhu. Jednoduše jdou totiž doplnit o čtyřbodové bezpečnostní pásy.
Kdo to ale myslí se sportovní jízdou skutečně vážně, neobejde se bez pořádných skořepin. Oblíbeným základem je model Pole Position od výrobce Recaro. Pro okruhové použití ale doporučujeme spíše pevnější sedadlo SPG Profi. To je dostupné ve dvou velikostech. Pochopitelně k těmto sedadlům vždy instalujeme šestibodové závodní bezpečnostní pásy a ideální je alespoň poloviční bezpečnostní rám od B sloupku dozadu. V kombinaci s těmito úpravami doporučujeme použití bezpečnostní helmy se systémem Hans při okruhovém ježdění.
AERODYNAMIKA
Jsou dvě možnosti. Základní silniční úprava je nejefektivnější z programu BMW M Performance nebo volitelně od slovinského výrobce Akrapovič, který nabízí moc hezké zadní křídlo. Druhým a skutečně radikálním řešením pro trackdays i závodní použití je aero balíček BMW Motorsport přímo z tovární M4 GT4 Evo.
VÝKON
Opravdu si nemyslíme, že BMW M2, M3 a M4 potřebuje zvyšování výkonu. Už vůbec ne pomocí řešení levných systémů pomocí instalace skrze OBD port nebo napojením externího zařízení do řídící jednotky. Když už u nás řešíme zvýšení výkonu, tak laděním přímo na motorové brzdě pro dokonalé sladění s hardwarovými úpravami motoru a výfukového systému. Vždy je však nutné počítat se ztrátou tovární záruky. BMW má totiž velmi chytrý systém, a dokonce pouhé odstranění OPF filtru okamžitě zjistí centrální systém, a to dokonce i při použití externích rušiček, které nabízí celá řada výrobců a tunerů.
SERVIS
Jako u každého sportovního auta, které je používáno naplno, vyžadují i všechny BMW M modely potřebnou péči. V naší dílně doporučujeme následující intervaly.
Sportovní jízda na veřejných silnicích
Motorový olej 5000 km nebo jednou ročně
Brzdová kapalina 10 000 km nebo jednou ročně
Sportovní vzduchový filtr 10 000 km
OEM vzduchových filtr 15 000 km
Olej diferenciál 15 000 km
Geometrie podvozku 15 000 km
Olej převodovka 20 000 km
Okruhové použití a trackdays
Motorový olej maximálně 2000 km nebo ideálně po každém ježdění
Brzdová kapalina maximálně 2000 km nebo ideálně po každém ježdění
Sportovní vzduchový filtr 5000 km
OEM vzduchový filtr 5000 km
Olej diferenciál 5000 km
Geometrie podvozku maximálně 5000 km nebo podle potřeby častěji
Olej převodovka 10 000 km
Pokud máte jakékoliv dotazy na téma performance úpravy nebo servis BMW M, neváhejte nás kontaktovat!