Je velmi jednoduchá, přesto přípravu na trackdays spousta majitelů sportovních aut podceňuje. Následky přitom mohou být velmi drahé, nebo dokonce fatální. Jak tedy efektivně připravit své auto i sebe na celodenní jízdy na závodním okruhu?
Na závodních okruzích se pohybujeme 20 let a přesně víme, co tvoje auto potřebuje. Není to jen kvalitní příprava, ale také správný přístup a sledování stavu techniky během ježdění a neprodleně po něm. Cílem tohoto blogu není přesný návod, jak připravit sebe a své auto na jízdy na závodním okruhu. Ve stručnosti představíme naše služby, které ti s přípravou velmi pomohou, ušetří ti spoustu času, energie a ve výsledku i peněz.
SERVISNÍ PŘÍPRAVA TVÉHO AUTA NA TRACKDAY
Máš v garáži běžné sportovní auto, upravený tracktool nebo výslovně závodní okruhové auto? Rádi ho připravíme v perfektní kondici pro celodenní ježdění na konkrétní trati. Jak to funguje? Ideálně s dvoutýdenním předstihem potřebujeme znát aktuální stav tvého auta a závodní okruh, na který s ním vyrazíš. Připravíme podle toho díly a servisní úkony. Následně nám stačí jeden den v naší dílně na práci a tvoje auto bude připraveno pro maximální výkony.
Co vše před návštěvou závodního okruhu kontrolujeme a servisujeme? Vždy začínáme pohonným ústrojím. Tedy výměnou ideálně všech provozních kapalin a filtrů. Kontrolujeme také stav a čistotu chladičů. Pokračujeme kontrolou převodovky, diferenciálu, kardanu, poloos a jejich vůlí.
Pro různé závodní okruhy se totiž může lišit nastavení tlumičů včetně samotné geometrie podvozku!
Dalším krokem jsou tlumiče, pružiny a stabilizátory. Kontrola je klíčová, hlavně pokud je auto vybaveno manuálně nastavitelnými tlumiči. Pro různé závodní okruhy se totiž může lišit jejich nastavení včetně samotné geometrie podvozku. S nastavením podvozku a geometrie souvisí kontrola stavu pneumatik, jejich stavu a huštění. Jak správně nastavit tlak pro sportovní jízdu a závodní okruh je téma, které je rozebráno v samostatném blogu a na našem YouTube. Podvozek ale nejsou jen tlumiče a pružiny. Podstatná je také kontrola ramen a jejich vůlí, kulových čepů a silentbloků.



Pokračujeme kontrolou brzdového systému. Klíčový je stav brzdového obložení, který by neměl klesnout pod 60 %, tloušťka brzdových kotoučů, jejich povrch a v neposlední řadě vedení chlazení brzdového systému. Pochopitelně kontrolujeme bod varu brzdové kapaliny nebo rovnou provádíme preventivní výměnu, pokud víme, že auto bude jezdit na trati celý víkend. Po kontrole brzdového systému a vracení kol je důležitým prvkem dotažení všech šroubů momentovým klíčem. Nedostatečné dotažení je podobně nebezpečné jako přetažení nebo použití vysokého točivého momentu. Příliš namáhané šrouby nebo štefty mohou následně prasknout. Často se to děje například u Subaru BRZ a Toyoty GR86.
Posledním krokem je kontrola sedadel a bezpečnostních pásů. To hlavně v případě, že je auto vybaveno aftermarket skořepinovými sedadly a závodními pásy. Drobným, ale podstatným detailem je vyčištění skel a zpětných zrcátek pro dokonalý výhled z auta.
POCIT ZÁVODNÍHO JEZDCE
Pokud chceš mít maximální komfort a focus na samotné ježdění, můžeš využít naší služby, kdy se o tebe postaráme jako o skutečného závodního jezdce. Nejenže tvoje auto mechanicky a servisně připravíme v naší dílně, vybereme trackday, společně sladíme termín a tvoje auto odvezeme perfektně připravené přímo do boxu. Mechanik se o tvoje auto bude starat po celou dobu akce a náš instruktor ti poradí, jak auto využít maximálně efektivně a zároveň zbytečně nenamáhat techniku. Naše odtahovka může naložit druhou sadu kol pro případ deště a samozřejmostí jsou základní náhradní díly, jako například brzdové obložení nebo kotouče.
Protože je tvoje příprava podobně důležitá jako příprava tvého auta, tým našich instruktorů ti před akcí poradí vše nezbytné, aby ses na trati cítil bezpečně, fit a užil si maximální řidičskou zábavu. Součástí přípravy je fyzický trénink, odpovídající strava a pitný režim.
Po akci tvoje auto odvezeme zpět do naší dílny a uděláme kompletní prohlídku včetně potřebných oprav a mytí od odletujících pneumatik a provozních kapalin. Pokud chceš na trati podávat maximální výkon, nespočívá příprava jen ve zhlédnutí onboardu na YouTube!
Chceš se dozvědět více? Kontaktuj náš tým!

