Nekonečné téma, které řeší nejeden majitel výkonného auta pro silniční i okruhové svezení. Přitom stačí dbát na základní pravidla, správný řidičský přístup a kvalitní servisní péči. Jako úvod do problematiky sportovních brzd odpovídáme na nejčastější dotazy našich zákazníků.

Jedno z nejčastějších témat v naší dílně, na trackdays i hobby závodech. Výkonnější brzdy, volba komponent, správné zajetí, přehřívání, vibrace atd. Většina majitelů sportovních aut toto téma řeší stále dokola, ale naši zákazníci nemusí. Všechnu práci a i přemýšlení odmakáme za ně! Díky našim dlouholetým zkušenostem z tuningu i motorsportu máme skutečně bohaté znalosti s celou řadou výrobců brzdových komponent i celých kitů pro hobby a profesionální použití. Tady je stručný seznam nejčastěji kladených otázek, se kterými s v naší dílně setkáváme na námi oblíbené téma sportovní brzdy.

Jak vybrat správné brzdové desky?

Sportovní a závodní brzdové desky jsou k dispozici v několika směsích. Liší se koeficientem tření, provozními teplotami, průběhem brzdného výkonu a dalšími vlastnostmi ovlivňujícími brzdný účinek i pocit v pedálu. Neplatí, že ta nejvýkonnější a nejdražší směs bude ta nejlepší pro vaše použití.

Výběr správné směsi ovlivňuje hned několik parametrů. Například hmotnost a výkon vašeho auta, typ pohonu, váš jízdní styl, a hlavně způsob použití auta. Zásadně se budou lišit brzdové desky pro závody do vrchu od těch, které chcete používat na celodenním okruhovém eventu. 

Jaké brzdové kotouče?

Pro většinu aplikací v případě hobby ježdění stačí sériové kotouče. Kvalitní aftermarket výrobky dávají smysl hlavně v případě, když chcete ušetřit neodpruženou hmotnost. Dnes je celá řada výrobců, kteří se zabývají výrobou více či méně kvalitních kotoučů s dvoudílnou konstrukcí. Ty ušetří klidně okolo třech kilogramů na jednom kotouči. Samozřejmě v případě, že vaše auto používá standardně jednodílné kotouče.

Pokud ale jezdíte například s BMW M2, které má dvoudílné kotouče z fabriky, rozdíl bude opravdu minimální. Navíc volbou správné směsi brzdových desek vydrží OEM kotouče opravdu hodně. Zrovna u BMW skvěle funguje kombinace sériového kotouče s příplatkovými M Performance deskami. Kdo chce skutečně maximální výkon ze sériových třmenů, dodáváme sadu kotoučů GiroDisc a brzdové obložení Endless v námi zvolené směsi pro konkrétní aplikace zákazníka. Vrcholem je kompletní závodní brzdový kit, který ovšem využijí skutečně nejnáročnější zákazníci. Více o tuningu BMW M najdete v tomto článku!

Jak brzdy správně zajet?

Jeden z hlavních faktorů, který rozhoduje o funkčnosti vašeho brzdového systému, je správné zajetí. Zajetí dle návodu výrobce dané směsi se nesmí podcenit. Před plným nasazením se deska musí „vypálit“ a vypařit pojivo. Plné nasazení rozhodně doporučujeme po plném vychlazení. To, jestli jste brzdy dobře zajeli, poznáte po prvních 5 až 10 kolech. 

Nám se osvědčil následující poměrně jednoduchý postup – opakovaným bržděním přibližně 50% tlakem na brzdový pedál dostanete brzdy do provozní teploty okolo 300 °C, po čemž následuje brždění na plný výkon brzd před zásahem ABS z rychlosti 150 km/h na cca 50 km/h s asi pěti opakováními. Během tohoto procesu by se z brzdových destiček mělo vypařit pojivo. Jestliže ucítíte zápach spálených brzdových desek, nebo dokonce změní barvu, buďte bez obav, je to součást každého zajíždění. Po tomto procesu je nutné brzdový systém vychladit klidnou jízdou, odstavit auto a nechat dostatečně vychladit všechny brzdové komponenty do okolní teploty.

Většina výrobců nabízí skvělou variantu šetřící čas i peníze. Jde o závodní směsi předem zajeté v laboratoři počítačem řízeným procesem. Odpadá tedy nutný proces zajíždění, a hlavně potenciální problém vznikající nevhodným zajetím. Jak to funguje? V první fázi jsou brzdové desky geometricky vyrovnány. To je nutné pro optimální kontakt s kotoučem a pro co nejlepší přenos teploty. V druhé fázi jsou desky v přesně stanovených intervalech postupně zahřívány s předdefinovanými pauzami. Tento proces zabraňuje popraskání směsi. Následné maximální zahřátí probíhá v opravdu vysokých teplotách, během kterých dochází k výraznému úbytku hmotnosti. V poslední části čištění je materiál zbaven nečistot a zbytků směsi. Zajetí brzd není ale zdaleka jediná příprava na trackdays. V tomto článku najdete další tipy!

Proč je důležité chlazení?

Vysoká teplota a nedostatečné chlazení jsou jednou z hlavních příčin nadměrného opotřebení brzdového systému. Přehřátí samozřejmě vede také k poklesu brzdného výkonu. S tepelnou odolností souvisí brzdová kapalina s vyšším bodem varu nebo desky s lepším přenosem teploty do brzdového systému. Dbejte také na časté výměny kapaliny a odvzdušnění. Nejzásadnější vliv má ale dostatečný přívod čerstvého vzduchu k brzdovým kotoučům.

Při řešení problému s chlazením a vysokou teplotou pomohou tepelné nátěry na kotouče. Obsahují tři barvy – zelená, oranžová a červená, které se nanesou na horní hranu kotouče. V ideálním případě by po jízdě měla být zelená barva zcela zoxidována (430 °C), oranžová lehce oxidována (560 °C) a červená prakticky beze změny (610 °C). Dle těchto indikátorů zjistíte, na kolik se vaše brzdy zahřívají a jak moc je potřebné přídavné chlazení. Pozor také po sjezdu z okruhu. Nikdy v boxech nestůjte na brzdovém pedálu s rozžhavenými brzdami. Deska se bez pohybu může na kotouč napéct, což následně způsobí nerovnoměrné opotřebení kotouče a vibrace.

Má smysl výkonnější brzdový kit?

To je vždy otázka spojená s použitím konkrétního auta. Většina současných moderních aut používá pevné vícepístkové brzdiče již v prvovýrobě. Často tedy stačí pouze výměna brzdového obložení a ideálně dodatečné chlazení.
Závodní brzdový kit nemá na samotný brzdný účinek až takový vliv. Je to opět spíš otázka hmotnosti a větší tepelné odolnosti. Se závodním brzdový kitem jsou ovšem spojeny vyšší nároky na údržbu a servis. Velmi dobré zkušenosti máme s brzdovými kity výrobců AP Racing, Alcon a překvapivě také EBC, ačkoliv jejich standardní komponenty téměř nepoužíváme!

Jak často měnit brzdové obložení?

Dbejte na včasnou výměnu brzdových desek. Jakmile jsou zhruba v polovině své tloušťky (masa), je dobré je před dalším ježděním na okruhu vyměnit. Má-li deska málo materiálu, nedostatečně se chladí a nadměrně se opotřebovává, nebo se dokonce může náhle rozpadnout a rozprášit. Kontrolujte pohledově přední i zadní desky vždy před každou náročnější jízdou a nespokojte se s 50 % materiálu – nemusí to stačit!

Jak často měnit brzdovou kapalinu?

Tady opravdu záleží na používání auta. Jestli se jen občas svezete svižně na okresce, tak určitě stačí výměna jednou za sezónu. Pokud ale jezdíte pravidelně na závodním okruhu a najedete desítky kol za den, určitě myslete na servis po každém ježdění.

Mají smysl opletené brzdové hadice?

Reálný přínos je opravdu zanedbatelný a pocitově prakticky neznatelný. Předností je spíše mechanická odolnost před odletujícími kameny a dalšími nečistotami. Pozor však na odbornou a pečlivou montáž včetně odvzdušnění celého brzdového systému.

Budou závodní brzdové komponenty hlučnější?

Ano. Sportovní a závodní obložení může být hlučnější než sériové. Pískání a občasné cvakání není závada, ale vlastnost materiálu. Hlučnost je často ovlivněna teplotou, ale i zajetím brzdových desek. Správně zajeté brzdové desky zpravidla nejsou tak hlučné.

Jaká značka je nejlepší?

Určitě je dobré držet se renomovaných a ověřených výrobců. Můžete ale koupit velmi kvalitní produkty například od japonského výrobce Endless, které vás zklamou. Nebude vám například vyhovovat příliš ostrý nástup, životnost, hlučnost nebo další vlastnosti. 

Stejně tak může nespokojenost způsobit špatné používání. Klíčové je správné zajetí, zahřívání před ostrou jízdou a následné dochlazení před sjezdem do boxů. Pochopitelně pokud se nebavíme o závodech.

Vydrží moje karbon-keramické brzdy trackday?

Ano. Karbon-keramické brzdy jsou velmi tepelně odolné a trvanlivé. Pro sportovní a závodní použití je však někteří jezdci nebo servisy mění za ocelové. To hlavně z důvodu vysoké ceny náhradních dílů. Přijdete ale o velmi lehké kotouče, které jsou klidně o i 40 % lehčí než ocelové. Je to tedy jen otázkou volby. Správným používáním je rozhodně jen tak nezničíte. Pozor však při jízdě na mokru například na dálnici, kdy dlouho nebrzdíte. Mokrým kotoučům trvá několik sekund, než se vysuší a začnou naplno fungovat.

Proč potřebuje zadokolka výkonnější brzdy na zadní nápravě než předokolka?

Je to hlavně z důvodu vyvážení mezi přední a zadní nápravou. Auta se zadním pohonem při brždění mnohem více zapojují zadní kola. Kdyby stejným stylem brzdilo auto s předním pohonem a lehkým zadkem, tak se zadní kola okamžitě zablokují. U předokolek je tak důležité obložení hlavně na přední nápravě. U zadokolek naopak dávejte ideálně stejnou směs na přední i zadní nápravu.

Vibrace při brždění?

Docela častý problém při nesprávném používání nebo špatně zvolených brzdových komponentech. Příčinou není „zkroucený“ kotouč, jak se s oblibou říká. Nejčastěji jde o napečenou směs brzdové desky na kotouči, která na kotouči vytvoří nerovnoměrné fleky. Příčinou je nevhodný výběr brzdového obložení, špatné zajetí brzdové desky nebo příliš vysoké teploty brzdového systému. Ty mohou dokonce zničit prachovky v brzdových třmenech nebo v extrémních případech náboje kol. Ty následně způsobují vibrace i nově vyměněných brzdových komponentů.

en_USEN