Pohon všech kol je jednou z klíčových vlastností, proč všichni milujeme GR Yaris. Má však poměrně velký prostor ke zlepšení. Stačí smysluplné hardwarové a softwarové úpravy a tento sportovní hatch jezdí zcela jinak a lépe. Jak na to?

Celá řada novinářů, a dokonce i sama automobilka v tiskových materiálech uvádí, že Toyota GR Yaris disponuje trvalým pohonem všech kol. Je to docela slušná dezinformace, protože elektronicky řízený pohon s vícelamelovou spojkou je pouhou obdobou známého systému Haldex. Konstrukčně je sice menší, lehčí a díky delšímu převodu zadního diferenciálu působí trochu jiným dojmem než v koncernových autech.

Proč Toyota použila rozdílné převody pro přední a zadní diferenciál? Je to poměrně jednoduchý trik pro dosažení přetáčivější charakteristiky auta pod plným plynem s více zapojenou zadní nápravou. Zkrátka tento trik evokuje pocit stálého pohonu všech kol bez nutnosti použití mezinápravového diferenciálu, který by mohl s krátkým rozvorem v hatchbacku způsobovat nedotáčivost, a hlavně zvyšovat spotřebu paliva, a tedy i emisí.

Toto řešení má však celou řadu nedostatků. K těm nejpodstatnějším patří přehřívání mezinápravové spojky, její nadměrné opotřebení při agresivním jízdním stylu, a hlavně reakční doba na hodně kluzkém povrchu, nebo modulace plynového pedálu, kdy spojka rozděluje točivý moment v předdefinovaných poměrech na základě celé řady informací od řídící jednotky, které zpracovává jednotka pohonu všech kol.

Lamelový samosvorný diferenciál přenáší točivý moment na kolo s větší trakcí!

Jednoduše řečeno GR Yaris je auto primárně s pohonem předních kol a podle situace a potřeby připojuje kola zadní nápravy, čímž pochopitelně vznikají prodlevy v přenosu točivého momentu, které stěžují ovladatelnost auta v limitních situacích. Jenže právě limitní situace a jízda na hraně je důvod, proč si většina z nás kupuje tento povedený sportovní hatch.

Jak už to v životě automotive světa chodí, každý problém má řešení! U nás v DEPU pohon všech kol vylepšujeme pomocí dvou klíčových komponent. Tou první je náhrada samosvorných diferenciálů Torsen za výrazně schopnější lamelový a druhou programovatelná řídící jednotka pohonu všech kol.   

Proč nahrazujeme standardně dodávaný samosvorný diferenciál Torsen? Aktuálně existují tři typy diferenciálů Torsen. Typy A, B a C. První dva typy dělí při běžné jízdě točivý moment symetricky. Používají se buď na přední, nebo zadní nápravě. Torsen typu C je asymetrický, používá ho například automobilka Audi jako součást pohonu všech kol quattro. Jak asi všichni víte, samosvorný diferenciál má své limity.

Všechny tyto šnekové diferenciály mají stejný nedostatek, a to neschopnost svírat při extrémně rozdílných adhezních podmínkách. To znamená, že když jedno z kol například zadní nápravy je na ledu, a druhé na sněhu, tak se diferenciál rozpojí a začne se protáčet kolo na kluzčím ledu. Stejně tak diferenciál nesvírá, pokud se jedno z kol odlehčí nebo zvedne na nerovnosti nebo horizontu. Docházet k tomu může dokonce i na hladkém asfaltu na závodním okruhu, když se vnitřní kolo odlehčí. Děje se to hlavně při použití tužších tlumičů, pružin nebo stabilizátorů.

Lamelový samosvorný diferenciál naopak ve výše popsaných situacích přenese točivý moment na kolo s větší trakcí, takže nedochází k marnému protočení kola bez trakce. To je obrovský bonus nejen pro rychlost, dynamiku jízdy, ale hlavně ovladatelnost a bezpečnost. Bonusem je větší řidičská zábava, protože GR Yaris s lamelovými samosvornými diferenciály je jízdním projevem zase o kus blíže autům vybaveným s trvalým pohonem všech kol bez všech negativních aspektů. Podle nás v DEPU je právě náhrada diferenciálů Torsen za lamelové nejlepším upgradem společně s karbonovou ližinou, skořepinovými sedaly a LED rampou pro jízdu v zasněžených zimních měsících.

Pro toho, kdo chce ze svého auta dostat maximum, je skvělým doplňkem lamelových samosvorných diferenciálů výše zmíněná řídící jednotka pohonu všech kol. Používáme plně programovatelnou jednotku britského výrobce Syvec. Za skvělý poměr cena/výkon dostane takto upravený GR Yaris trojici námi předdefinovaných a otestovaných map pohonu všech kol. Od neutrálních až po velmi přetáčivé.

Naše mapy řídící jednotky Syvec se poměrně výrazně liší pro GR Yaris před faceliftem a po faceliftu. Auto po faceliftu je z našeho pohledu bez této úpravy prakticky použitelné na sněhu. Prakticky okamžitě po ujetí 5 km na sněhu se mezinápravová vícelamelová spojka se standardním softwarem začne přehřívat a z auta se rázem stane mizerně ovladatelná předokolka. Součástí jednotky Syvec je ovladač vyvedený do středového tunelu a potenciometr, díky němuž si řidič za jízdy může předdefinované mapy ještě individualizovat. Jednoduše řečeno snadno a rychle může měnit sevření mezinápravové vícelamelové spojky a její projev. Spojka se dá dokonce zcela rozpojit pro její ochranu například při dálničních přesunech nebo servisní manipulaci.  

Co to tedy znamená? Z tvého GR Yarise uděláme rychlejší, ovladatelnější a zároveň odolnější auto pro jízdní styl, který slibuje masivní marketing tohoto modelu. Chceš se dozvědět více nebo otestovat jedno z našich aut? Kontaktuj náš tým!  

en_USEN